با تخفیف های ویژه جشنواره مرداد ۱۴۰۳ ما آشنا شوید

اطلاعات بیشتر X

استاندارد های ایمنی فلوک در تجهیزات برق خورشیدی چیست؟

استاندارد های امنیتی فلوک

استاندارد های ایمنی فلوک در تجهیزات برق خورشیدی چیست؟

برای درک بهتر استاندارد های ایمنی که در تجهیزات فلوک به کار برده شده است باید ابتدا کاربرد ها و طبقه بندی هایی که در جهان امروز برای این استاندارد ها تعریف و تبیین شده است را مروری کنیم. تا شما عزیزان نیز به اهمیت موضوع و همچنین دلایل استفاده از این استاندارد ها برای تجهیزات اندازه گیری و تست در مولتی متر ها و کلمپ متر های فلوک پی ببرید.

امروزه تاسیسات خورشیدی که همچنین به عنوان تاسیسات فتوولتائیک یا PV نیز شناخته می شوند. در سطح جهانی به سرعت در حال افزایش هستند که ناشی از اهمیت آن از نظر اقتصادی برای تولید برق خورشیدی در مقیاس گسترده و کاربردی و همچنین به دلیل تلاش های جهانی که امروزه برای کربن زدایی شبکه های تولید و توزیع الکتریسیته است از اهمیت شایانی برخوردار شده اند. همان طور که به مرور زمان سیستم های تولید و توزیع برق خورشیدی بزرگ تر و پیچیده تر می شوند احتمال اضافه ولتاژ های شبکه یا اضافه بار نیز به طرز گسترده ای افزایش می یابد و اهمیت مسئله ایمنی نیز همراه آن مهمتر از همیشه می شود.

چرا استاندارد های ایمنی فلوک؟

هنگامی که روی تاسیسات خورشیدی نیاز دارید تا اندازه گیری کنید مسئله ی اضافه بار می تواند خطرات نامرئی ایجاد کند که تا حد زیادی اجتناب ناپذیر نیز هستند. این به این معنی است که ایمنی شما به عنوان فردی که قصد اندازه گیری و پشتیبانی از سیستم را دارد به حاشیه های ایمنی که در ابزار شما تعبیه شده بستگی چشمگیری دارد. میزان ایمنی ابزار شما در اندازه گیری پارامتر های الکتریسیته در نظام بین الملل با رتبه بندی هایی طبقه بندی شده اند: این رتبه بندی به گونه ای طراحی شده است که به کاربر بگوید دستگاه اندازه گیری در کدام نوع از تاسیسات الکتریکی می تواند با خیال راحت برای اندازه گیری مورد استفاده قرار گیرد. تجیهزات فلوک نیز در این رده بندی ها دارای استاندارد های بالا می باشد.

کلمپ متر Fluke 393 FC CAT III 1500 V TRMS که برای استفاده در محیط های صنعتی برق جریان مستقیم طراحی شده است از این دسته می باشد. این محصول دارای بالاترین استاندارد ایمنی فلوک بوده و برای اندازه گیری های شما مناسب می باشد. اما درباره این استاندارد های ایمنی باید گفت که یک رتبه بندی ولتاژ به تنهایی به شما نمی گوید که یک ابزار دستی چقدر خوب طراحی شده است تا در مقابل شوک های گذرای الکتریکی قوی دوام بیاورد. بنابراین رتبه بندی آن ابزار نیز از نظر ایمنی باید متناسب با محیطی باشد که روی آن کار می کنید.

آنچه در مورد رتبه بندی های معمول برای اضافه ولتاژ باید بدانید

امروزه استاندارد هایی که رتبه بندی های اندازه گیری را برای ابزار های شما تعریف می کنند که همه نیز در مورد ایمنی آن ها هستند.  استاندارد های ایمنی برای تجهیزات اندازه گیری توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) تعیین می شود بدین منظور که ما را مطمئن کند تا دستگاه و اپراتوری که در حال اندازه گیری است هرگز حلقه ضعیف در سیستم و متعاقباً محل خرابی در صورت وقوع اضافه ولتاژ نباشند. دسته های اندازه گیری در زیر تعریف شده اند.

رده بندی ایمنی مثال هایی برای موارد استفاده
CAT IV
  • برای محیط هایی مورد استفاده است که دارای ولتاژ پایین بوده و برای کاربرد های کوچک استفاده می شود
  • تجهیزات اندازه گیری الکتریسته و جهت استفاده در تجهیزاتی که در برابر اضافه بار ایمن هستند
  • برای استفاده در محیط های خارج از ساختمان و در ورودی ها و اتصال بین آن ها
CAT III
  • برای استفاده در تجهیزات نصب شده و ثابت مثل موتور های الکتریکی یا تابلو برق
  • برای نصب های فوتوولتاییک
  • برای استفاده در Buss و feeder صنعتی
  • برای feeder  ها و کابل کشی های کوتاه در پنل ها
  • سیستم های تک فاز روشنایی در محیط های تجاری
  • اتصال دستگاه ها به پریز هایی که در فاصله ای کم از محل ورودی ساختمان نصب شده اند
استاندارد CAT II
  • برای دستگاه ها ابزار های قابل حمل و تجهیزات خانگی دیگر
  • جهت استفاده در پریز ها و مدار های الکتریکی کابل کشی شده طولانی
    • برای پریز هایی که از 10 متر بیشتر فاصله داشته باشند باید از CAT III استفاده کرد
    • برای پریز هایی که از 20 متر بیشتر فاصله داشته باشند باید از CAT IV استفاده کرد

تاسیسات خورشیدی امروزه در استاندارد های رده سوم ایمنی طراحی و ساخته می شوند.

استاندارد IEC 61730-1 ماژول های PV را که در تاسیسات الکتریکی به کار برده شده اند اگر با کابل کشی دائمی باشند در رده CAT III و در مورد پریز های برقی که بصورت نقطه ای مورد استفاده قرار می گیرند در رده CAT II تعریف می کند.

رده بندی های اضافه ولتاژ که در استاندارد ها در تاسیسات فتوولتائیک متصل به شبکه برق شهری تعریف شده اند چیستند؟

ابزار های اندازه گیری که این استاندارد ها را پاس می کنند باید پارامتر های الکتریکی که قابل حمل و بصورت دستی استفاده می شوند علاوه بر توان آزمایش جریان های الکتریکی که در اثر شوک های قوی اضافه ولتاژ واقعی به وقوع می پیوندند باید حداقلی از سطح عایق را داشته باشند. این تجهیزات می توانند ترکیبی از عایق های جامد یا فاصله گذاری بین رسانا ها باشند که به اصطلاح clearance and creepage گفته می شود باید باشند تا بین اجزای داخلی و نود های مدار قرار بگیرند تا بتوانند استاندارد های رتبه بندی را برآورده کنند. این عایق ها می تواند مدار های داخلی را در برابر خطر آتش سوزی/قوس الکتریکی و همچنین اپراتور استفاده کننده از ابزار را در برابر شوک الکتریکی محافظت کند. هرچه ولتاژ کاری و رتبه بندی های تعیین شده ی استاندارد اندازه گیری بالا تر باشد عایق مورد نیاز در این وسایل بیشتر خواهد بود.

در این رتبه بندی های استاندارد ایمنی ولتاژ بالا تر نشان دهنده درجه مقاومت بالا تر در برابر اضافه ولتاژ و اضافه بار الکتریکی است. به عنوان مثال 1500 ولت CAT III در برابر انرژی های دفعی الکتریکی بسیار از مقاومت بالا تری برخوردار است و بنابراین در برابر با یک ولتاژ 1000 ولتی این ابزار که از رتبه بندی CAT III پشتیبانی می کند می تواند محافظت عالی ارائه دهد و از ایمنی کاربر را تامین نماید.

ولتاژ های تولید شده در انرژی خورشیدی در حال افزایش است

سیستم های 1500 ولتی رده III اضافه ولتاژ در حال حاضر به یکی از استاندارد های معمول در صنعت انرژی خورشیدی تبدیل شده اند و باعث صرفه جویی در هزینه و افزایش بهره وری به صاحبان تأسیسات می شوند. هر اینورتر می تواند انرژی بیشتری را برای استفاده آماده کند. پنل های خورشیدی بیشتری را می توان به صورت سری به هم متصل کرد تا رشته های طولانی تری ایجاد کند و این کار باعث می شود تا به سیم و اینور تر کمتری نیاز پیدا کنیم.

برای ایمنی و دقت در انجام اندازه گیری ها در سیستم های رده سوم اضافه ولتاژ به ابزار های درجه بندی CAT III نیاز داریم.

کلمپ متر خورشیدی Fluke 393 FC تنها ابزار گازانبری فلوک است که با استاندارد CAT III 1500 V/CAT IV 600 V TRMS بوده و الزامات عایق را برای محیط های CAT III مانند تاسیسات خورشیدی برآورده می کند و تا 1500 ولت جریان مستقیم را اندازه می گیرد. این محصول فلوک از استاندارد ایمنی به خوبی پشتیبانی میکند.
این کلمپ متر فلوک می تواند آزمایش دی الکتریک را در گیره ی خود با جریان 1000 ولتی CAT III 8000 ولت pk/7000 ولت RMS را نیز اندازه گیری کند و دارای استاندارد CAT III 1500 V 10000 V pk/9700 V RMS نیز هست.

کلمپ متر Fluke 393 FC CAT III 1500 V TRMS

کلمپ متر Fluke 393 FC CAT III 1500 V TRMS تنها کلمپ متر درجه بندی شده CAT III در جهان است که با استاندارد لازم برای استفاده در تاسیسات PV 1500 ولت رتبه بندی شده است.

هنگام انتخاب ابزار اندازه گیری برای پنل های PV خورشیدی باید ابتدا بد ترین سناریوی موجود را در نظر بگیرید ابتدا به سراغ یک ابزار اندازه گیری بروید که برای بالا ترین رتبه بندی که می توانید در آن کار کنید دارای استاندارد باشد سپس به دنبال رتبه بندی ولتاژی باشید که با نیاز های شما مطابقت دارد. انتخاب ابزار مناسب درجه بندی CAT برای محیط خود به شما و تیمتان کمک می کند تا در عین کاهش خطر در اندازه گیری ها همچنین قابل اعتماد نیز باشد و به نتایج آن بتوان به راحتی اتکا کرد.

استاندارد های امنیتی فلوک

استاندارد های امنیتی فلوک

ویژگی های کلمپ متر فلوک مدل Fluke 393 FC

استاندارد ایمنی 393 FC در این محصول فلوک که برای تجهیزات تست (IEC 61010-2-032) تعریف شده است مطابق با رده بندی اضافه ولتاژ تاسیسات الکتریکی PV (IEC 61730-1) می باشد و برای اندازه گیری ولتاژ ایمن و دقیق تا 1500 ولت dc را در کاربرد های خورشیدی و باتری قابل استفاده می باشد. این محصول فلوک همچنین دارای ویژگی های جانبی دیگری نیز هست که به کاربرد آن بسیار کمک شایانی می کند.

Fluke 393 FC دارای 25٪ انبر نازک تر در مقایسه با Fluke 37x می باشد و اندازه گیری را در فضا های تنگ و شلوغ آسان تر و سریع تر می کند. همچنین این کلمپ متر دارای حفاظت IP 54 بوده که برای شرایط محیطی پر گرد و غبار و بارانی و در فضای باز مناسب است. این کلمپ متر فلوک دارای تکنولوژی اختصاصی Fluke Connect™ بوده که می تواند داده ها را برای دسترسی از هر مکانی در جهان در فضای ابری بارگذاری کرده و ذخیره می کند. این محصول همچنین از استاندارد های ایمنی رده بندی عایق 1500 ولت CAT III پشتیبانی نموده و دارای استاندارد شرکت Fluke برای ایمنی و استحکام و قابلیت اطمینان به نتایج اندازه گیری شده می باشد.

چرا از ابزار درجه بندی شده فلوک با استاندارد ایمنی CAT III در تاسیسات خورشیدی استفاده کنیم؟ با توجه به افزایش سطح ولتاژ معمول و گسترش روزافزون انرژی خورشیدی در کشور ها برای تامین امنیت در اندازه گیری های لازم در سیستم های برق خورشیدی نیاز به ابزار های ایمن و مطمئن می باشد.

بنابراین حفاظت و ایمنی تیم فنی خود را به هیچ وجه به ابزار های بی کیفیت و نا مطمئن نسپارید.

 

منبع: https://www.fluke.com/en/learn/blog/renewable-energy/cat3-clamp-meter

دیدگاهتان را بنویسید

15 + نوزده =