با تخفیف های ویژه جشنواره اردیبهشت ۱۴۰۳ ما آشنا شوید

اطلاعات بیشتر X

انواع کابل شبکه چیست و تست کابل فلوک چه می باشد؟

تست فلوک چیست

انواع کابل شبکه چیست و تست کابل فلوک چه می باشد؟

انواع گوناگون کابل شبکه از نظر محل کابل کشی

  • کابل های شبکه داخلی یا Indoor

کابل های شبکه indoor از جمله انواع کابل شبکه ای هستند که از نظر مقاومت در برابر نور خورشید و یا هوا و رطوبت از مقاومت کمتری برخوردارند. این دسته از انواع کابل برای فضا های داخلی مورد استفاده قرار می گیرند و هیچ نوع محافظتی در مقابل عوامل آسیب زای محیطی مثل سرما، گرما، رطوبت، نور، ضربه، کشش و گازگرفتگی نخواهند داشت. این کابل ها برای استفاده های ساده ای مثل مکان های اداری، رد شدن از درون لوله کابل، فلکسی، داکت و مواردی از این قبیل به کار می روند. جنس روکش این کابل ها به صورت معمول PVC یا LSZH می باشد. (LSZH مخفف LOW SMOKE ZERO HALOGEN می باشد که از یک ترکیب ترموپلاستیک تشکیل شده اند و دود محدودی تولید می نمایند که نسبت به کابل ‌های معمولی بدون هالوژن بوده و در زمان سوختن گاز های سمی تولید نمی نمایند)

  • انواع کابل های شبکه خارجی یا outdoor

کابل های شبکه outdoor از جمله انواع کابل شبکه هستند که از نظر پوشش و جکت کابل دارای محافظت بیشتری در برابر عوامل ناسازگار محیطی هستند. این دسته از کابل ها عموما حاوی روکش های اضافی و مخصوصی برای پیشگیری و محافظت در مقابل عوامل آسیب زا و فرسایشی محیط می باشند. به عنوان نمونه گونه ای از کابل شبکه outdoor جدا از روکش مخصوص PVC در برگیرنده لایه حفاظتی Steel Armored که موجب پیشگیری از جویده شدن به وسیله حیوانات گوناگون خواهد شد.

انواع گوناگون کابل شبکه بر طبق رنگ

از جمله دسته بندی انواع کابل های شبکه می توان به رنگبندی آن ها اشاره کرد. کابل های شبکه بر طبق رنگ بندی های گوناگونی مثل قرمز، سبز، زرد، نارنجی، آبی و خاکستری تولید خواهند شد که بسیاری از استفاده کنندگان در زمان مشاهده رنگ ها شاید سردرگم شوند اما رنگ ها اثری در نوع کابل های شبکه نخواهند داشت و فقط می توان از رنگ ها برای ارگانیزه کردن و مرتب کردن کابل ها در یک پروژه شبکه استفاده نمود.

غیر از اینکه کابل های شبکه در برگیرنده پوشش رنگی گوناگونی می باشند اما شامل زوج های به هم تابیده و رنگ های مشابه می باشند که در تمام گونه های کابل های شبکه این استاندارد رنگی رعایت می شود و از این رنگ ها به منزله راهنمایی برای سوکت زدن کابل شبکه استفاده خواهد شد.  به صورت معمول برای سوکت زدن کابل شبکه از سوکت استاندارد RJ45 استفاده خواهد شد که این سوکت برای category یا دسته های گوناگون فرق داشته و در زمان خرید سوکت بایستی نوع کابل را معرفی نمود.

معماری زوج های به هم تابیده در کابل شبکه

بسیار خوب تا اینجای مقاله نسبت به کابل شبکه به شکل تقریبا علمی شناخت پیدا کردیم اما برای خرید کابل در بازار ایران احتیاج به اطلاعات زیادتری خواهیم داشت، اگر شما برای خرید کابل به بازار سر بزنید با اصطلاحاتی مواجه خواهید شد که باید نسبت به این اصطلاحات آشنایی داشته باشید.

معماری زوج های به هم تابیده در کابل های گوناگون

معماری زوج های به هم تابیده در کابل های گوناگون

انواع کابل های CCA

در مورد کابل های تقلبی شبکه حتما شنیده اید. اگر شما هم یکی از کارفرمایانی باشید که در مورد کیفیت کابل های شبکه ای که در پروژه های شما به کار می برند حساسیت دارید، باید بگوییم که حق با شماست. مغزی کابل شبکه باید آلیاژی از مس باشد، اما در بازار با کابل های مواجه خواهید شد که به اصطلاح اعلام خواهد شد مغزی کابل CCA  می باشد، اکنون این CCA چه می باشد؟ CCA مخفف Copper Clad Aluminum می باشد، به بیان دیگر کابلی که از مغزی CCA متشکل شده مغزی آلمینیومی می باشد که دارای روکش مس می باشد. این کابل ها دارای مرغوبیت پایین و عدم انعطاف پذیری می باشند و برای پروژه های POE نمی توان از این گونه کابل ها استفاده نمود.

عموما کابل های ارزان قیمت بازار از انواع کابل های شبکه ای هستند که در تولید آن ها از مغزی آلومینیوم استفاده شده است. مشکل این کابل ها آن است که پس از مدتی می تواند در اثر شرایط محیطی پوشش مسی خود را از دست داده یا خوردگی پیدا میکنند و باعث می شود که مقاومت کابل در برابر الکتریسته بالا رود. در نتیجه در پارامتر های تست فلوک کابل تاثبر چشمگیری گذاشته و باعث میگردد تا دیگر کابل ها با کیفیت سابق نتوانند دیتا را منتقل کنند.

قطر مغزی کابل شبکه 

در بازار ایران موقع های که کابل شبکه CAT6 را با قطر مغزی طبقه بندی می نمایند و به فروش می رسانند، به عنوان نمونه کابل شبکه با مغزی 0.48 یا 0.52 دارای قیمت های گوناگونی می باشند.

تست فلوک Fluke Test چیست و چرا اهمیت دارد؟

انواع کابل های شبکه از نظر کیفیت را اگر بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم باید به نوعی از آزمایش کابل شبکه اشاره کنیم که خیلی مهم می باشد. این تست شبکه چیزی نیست جز تست فلوک کابل شبکه که امروزه زبانزد خاص و عام در بازار و دانش شبکه شده است. اگر از هر یک از کارفرمایان و ناظران پروژه های پسیو در مورد کیفیت پروژه های کابل کشی سوال کنید به شما اسم این دستگاه معروف یعنی فلوک را خواهند گفت.

عموما کاربرد اصلی تست فلوک در هنگام نصب توسط نصاب های شبکه ی پسیو و بعد از نصب و در هنگام نگهداری از شبکه در بازرسی های دوره ای می باشد. بعد از کابل کشی در یک پروژه شبکه برای اطمینان از استحکام و نحوه درست بودن سوکت زدن و کابل کشی باید با سخت افزاری سیستم را مورد ارزیابی قرار داد. یکی از این سخت افزار های پر استفاده تستر های شرکت فلوک که از زیر کمپانی های DANAHER می باشد، تولید خواهد شد. هنگامی که کابلی با تست فلوک به فروش خواهد رسید، این ضمانت را خواهد داد که تست آن به وسیله دستگاه های آنالیز فلوک مورد قبول باشد.

تست فلوک چیست

تست فلوک چیست

البته این تست خود حاوی 2 صورت اصلی می باشد:

تست فلوک پرمننت و تست فلوک چنل

تست فلوک پرمننت از تست فلوک چنل کامل تر می باشد به بیان دیگر سیستم پسیو شبکه ای که تست فلوک پرمننت را پاس کرده باشد، به طور یقین تست فلوک چنل را هم پاس می نماید. در مورد تست فلوک چنل و پرمننت می توانید در وبلاگ ایران فلوک بیشتر مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

20 − 2 =