با تخفیف های ویژه جشنواره فروردین ۱۴۰۳ ما آشنا شوید

اطلاعات بیشتر X

کالیبراسیون چیست و چرا در فلوک اهمیت دارد

کالیبراسیون حرفه ای و فلوک

کالیبراسیون چیست و چرا در فلوک اهمیت دارد

تعریف کالیبراسیون فلوک

کالیبراسیون در جهت کنترل صحت و دقت پارامترهای مترولوژیکی دستگاههای تستر فلوک و محصولاتی است که در خصوص اندازه گیری بوده و تمامی دستگاه هایی می باشد که جهت عملکرد آن بر کیفیت فرآیند بسیار تاثیر گذار هستند.

تعریف دیگر کالیبراسیون

واسنجی یا واژه دیگر آن همان کالیبراسیون میزان تطابق آن با استاندارد معین شده جهانی را تعیین می کند. واسنجی میتواند میزان اندازه گیری و تعیین صحت وسیله اندازه گیری در جهت تطبیق آن با مرجع تایید شده را مشخص کند.

ضرورت انجام کالیبراسیون فلوک

چرا باید کالیبراسیون دوره ای انجام دهیم

کالیبراسیون در حقیقت چیست و چه کمکی به ما میکند؟

کدام دستگاه های فلوک باید کالیبره شوند؟ کلیه دستگاه ها و وسیله هایی که برای اندازه گیری به کار می‌رود و در روشهای اجرایی به استفاده از آن اشاره شده است نیاز به تعیین صحت و دقت را دارد که همان کالیبراسیون می باشد.

تعریف دیگری که می توان در این باره عرضه کرد این می باشد که کالیبراسیون مقایسه دو سیستم یا وسیله ی اندازه گیری است، بدین صورت که همچنین در جهت محاسبه میزان قطعیت وسیله‌ای که عدم قطعیت آن نامعلوم است و میتواند از آن تعریف دیگری هم کرد به طور مثال در ایزو ۱۰۰۱۲ این گونه بیان شده است: “مجموعه ای از عملیات که تحت شرایط مشخصی برقرار می‌گردد و رابطه بین مقدار های نشان داده شده توسط دستگاه اندازه گیری و مقادیر معادل آن کمیت توسط استاندارد مرجع را تعیین می نماید.”

کالیبراسیون حرفه ای و فلوک

فلوک و کالیبراسیون

جایگاه فلوک در تحهیزات کالیبراسیون

امروزه همه کارشناسان آگاه اند که تجهیزات کالیبراتور فلوک تا چه اندازه در صنعت جایگاه یافته اند و مهم گشته اند. کمپانی فلوک به عنوان یک تولید کننده پیشرو در تحهیزات ابزار دقیق صنعتی، جزو یکی از برترین های بازار کالیبراتور ها نیز می باشد و تاییدیه هایی که این دستگاه ها صادر میکنند مورد قبول و وثوق کارشناسان خبره ی امر می باشند. البته رواج یافتن برند محبوب Fluke در میان تحهیزات صنعتی نیز بر این امر موثر بوده که آن را در بازار رقابت تجهیزات کالیبراسیون نیز قرار دهند، اما باید دانست که این تولید کننده امریکایی از کیفیت برتری نسبت به سایر رقبا برخوردار است.

کالیبراسیون اولیه تجهیزات فلوک

به طور معمول کالیبراسیون اولیه یک دستگاه تستر Fluke و اندازه گیری TME در مرحله تولید و عرضه این دستگاه های تستر بوده و شامل موارد زیر است. این موارد به طور معمول شامل درجه بندی دستگاه، تنظیم مدارات الکتریکی موجود بر روی آن، مثل تنظیم نشانگر های دیجیتالی و تخمین عدم قطعیت و پایداری دستگاه می باشد.

کالیبراسیون دوره ای دستگاه های فلوک

پس از انجام این مراحل، وسیله اندازه گیری با توجه به طول عمر مشخص شده آن مورد استفاده قرار گرفته و دوره های بعدی کالیبراسیون نیز در جهت اطمینان از صحت عملکرد تستر های اندازه گیری Fluke و البته کنترل کیفیت اجزای تشکیل دهنده آن مورد نیاز می باشد. پس با کالیبراسیون مجدد می توان عوامل و اجزای دستگاه را که کیفیت خود را در طول زمان از دست داده اند، می توان مورد بررسی و شناسایی قرار داد.

کالیبراسیون در تجهیزات فلوک چگونه است؟

چطور باید دستگاه فلوک را کالیبره کرد

چرا کالیبراسیون دوره ای برای ابزار دقیق فلوک اهیمت دارد؟

دستگاه های اندازه گیری فلوک نیز مانند سایر برند های بازار که به صورت دوره ای کالیبره می شوند و در گذشت زمان و فرسودگی و عوامل غیر قابل پیش بینی هم سبب می شود تا قابلیت ردیابی نتایج آن ها نسبت به استانداردها زیر سوال بروند و ینابراین احتیاج به تعیین مجدد داشته و  باید برای تجهیزات کالیبره شده گواهی کالیبراسیون صادر شود. به طور معمول این گواهی ها و سرتیفیکیت ها به ضمیمه دستگاه فلوک شما الصاق میگردد. البته باید گفت که این کالیبره‌کردن تمام تجهیزات الزامی نیست ولی بعضی از آنها این امکان را دارد که صرفاً به عنوان نشان دهنده استفاده شوند. انواع دیگر تجهیزات فلوک ممکن است به عنوان ابزار تشخیصی و آشکارسازی به کار رفته و هرگاه وسیله ای برای تعیین ویژگی پذیرش محصول و یا عوامل موثر در فرایند آزمون مورد استفاده قرار نگیرد آن کالیبراسیون الزامی نمی باشد.

هدف اجرای کالیبراسیون در دستگاه های فلوک چیست؟

هدف کار کالیبراسیون ایجاد یک نظام موثر در جهت کنترل درستی و میزان دقت دستگاههای تستر فلوک گوناگون و اندازه گیری بوده و این کار را به وسیله تجهیزات اندازه گیری با دقت فوق بالای دیگری انجام میدهند. بنابراین می توان گفت عملکرد آنها بر کیفیت فرآیند تاثیرگذار می باشد.

این کار را به این منظور انجام میدهند که اطمینان از تطابق اندازه گیری های انجام شده و تطابق این دستگاه ها را با استاندارد های جهانی که در این فرایند استفاده شده اند مشخص کنند. البته هدف نهایی دیگر عملیات کالیبراسیون، کنترل و برقراری قابلیت ردیابی در تجهیزات فلوک می باشد.

این قابلیت که به اصطلاح فنی آن traceability نیز گفته میشود. این قابلیت را متخصصین امر، مهمترین و بالاترین ویژگی میدانند که یک اندازه گیری باید داشته باشد. وجود این قابلیت امکان میدهد تا نتایج نمایش داده شده در هر تجهیز را تا استانداردهای ملی و سپس بین المللی تطابق داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

10 + هجده =