با تخفیف های ویژه جشنواره مرداد ۱۴۰۳ ما آشنا شوید

اطلاعات بیشتر X

انواع OTDR از نظر قیمت و کارایی چیست؟

OptiFiber® Pro OTDR Family

انواع OTDR از نظر قیمت و کارایی چیست؟

اگر می خواهید بدانید که انواع OTDR به طور کلی چیست ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم. دستگاه های OTDR را می توان به دو دسته ی کلی تقسیم بندی کرد زیرا از حیث قابلیت ها و همچنین از حیث قیمت از یکدیگر متفاوت هستند. همچنین وقتی از نظر کارایی نیز به این دو دسته نگاه میاندازیم شاهد تفاوت هایی هستیم. در ادامه قصد داریم به این تفاوت ها بپردازیم و شما را با دو دسته ی اصلی دستگاه های OTDR یا بازتاب سنج نوری آشنا کنیم.

انواع OTDR های آزمایشگاهی و حرفه ای؛ نوع رومیزی

در ابتدا باید گفت که ما دو نوع دستگاه برای انجام تست های OTDR بر روی فیبر نوری داریم. یکی از انواع OTDR ها دستگاه های با امکانات کامل و ویژگی ها پیچیده تر هستند و دسته ی دیگر را می توان به عنوان دستگاه های OTDR دستی یا ساده تر شناخت. دستگاه های کامل و پیچیده را که قیمت بالاتری هم دارند، می توان از جمله ی دستگاه هایی دانست که تمامی ویژگی های بازتاب سنج های نوری قدیمی تر را دارا بوده و عموما سنگین تر و بزرگ تر هستند.

این دستگاه ها اصولا دارای یک طراحی رومیزی و برای کار های آزمایشگاهی مناسب هستند. باید بدانید که OTDR های پیچیده می توانند اندازه گیری های مختلف فیبر نوری را با جزئیات و به طور کامل انجام بدهند. عموما این OTDR ها یک مانیتور بزرگ دارند که نتیجه کار و نمودار ها را به وضوح به ما نشان می دهند. این دستگاه ها در انتهای کار تست فیبر نوری به ما می گویند که لینک ما دقیقا در چه وضعیتی قرار دارد و مشکل در کجای آن می باشد.

ویژگی های OTDR های حرفه ای چیست؟

این دستگاه ها محدوده اندازه گیری بیشتری نسبت به سایر مدل ها داشته و بیشتر در آزمایشگاه ها و اندازه گیری های حرفه ای فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرند. در این گونه از دستگاه های OTDR حرفه ای بخش منبع تغذیه منعطف تر بوده و هم جریان Ac و برق شهری را پشتیبانی می کنند و هم اینکه در مواقع لازم با باتری قادر به کار می باشد. اما عیب این دسته از دستگاه ها این است که عموما با وجود نتایج معتبرتر آن قیمت بالای آن یک مانع بزرگ بر سر تهیه آن برای عموم مردم است.

تست فیبر نوری با OTDR فلوک

تست فیبر نوری با OTDR فلوک

انواع OTDR های ساده و کوچک و قابل حمل؛ نوع دستی

از انواع OTDR گذشته از دسته ی دستگاه های OTDR حرفه ای و آزمایشگاهی می توان به انواع OTDR های دستی یا قابل حمل اشاره کرد. دستگاه تست OTDR فیبر نوری دستی اما در مقابل بسیار کوچک تر از دستگاه فول امکانات بوده و با باتری کار می کند. این دسته از دستگاه ها عموما ارزان تر بوده و وزن کمتری هم دارند. لازم به ذکر است که استفاده از این دستگاه آسان تر است و بیشتر برای استفاده در پروژه های نصب و راه اندازی فیبر نوری که کوچک تر و ساده تر هستند، مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های OTDR دستی

این دستگاه می تواند با نرم افزار های مبتنی بر کامپیوتر کار کند و به جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها بپردازد. بنابراین عموما این دستگاه ها فاقد قابلیت تجزیه و تحلیل اطلاعات هستند و برای این کار شما وابسته به نرم افزار های همراه این دستگاه هستید. این دستگاه بیشتر برای اندازه گیری پارامتر های ساده ی لینک های فیبر نوری و پیدا کردن محل شکستگی فیبر ها و نقطه های اتلاف و تضعیف نوری بالا و اتلاف در نقاط فیوژن دو سر کابل مورد استفاده است.

معایب OTDR دستی

تمامی تکنسین های شبکه و خصوصا آن ها که با فیبر نوری کار می کنند، یکی از همین انواع OTDR ها را دارند. اما در کنار کارایی بالای این دستگاه ها از معایب آن ها می توان به این موضوع اشاره کرد که داده های آن ها به دقت و جزئیات داده های دستگاه های حرفه ای که پیش تر گفته شد نیستند. اما مسلما قابل حمل بودن آن یکی از مزیت های بزرگ آن محسوب می شود. ضمن اینکه ارزان بودن آن باعث می شود تا اکثر شرکت ها و نصاب های شبکه به آن ها دسترسی داشته باشند و در پروژه های خود از آن ها استفاده کنند.

قلم های نوری یا VFL

مورد دیگری که در این دسته از عیب یاب های فیبر نوری ساده و کارآمد اما در مقابل ارزان و در دسترس می باشند، VFL ها یا قلم های نوری لیزری هستند. اگر چه این دستگاه ها در دسته بندی انواع OTDR نمی گنجند اما از آن حیث که در زمینه ی تست و عیب یابی فیبر نوری کارآمد هستند به آن ها نیز اشاره می کنیم. این قلم های نوری که عموما در اندازه های کوچک و در سایز یک قلم ساخته می شوند، برای استفاده بسیار ساده طراحی شده و دارای باتری هستند.

روش استفاده از این قلم های نوری

تکنسین های فیبر نوری برای پیدا کردن کور های فیبر از یکدیگر و شماره گذاری آن ها در پروژه ها و یا عیب یابی نقاط شکستگی فیبر های نوری استفاده می کنند. با نور دهی به یک سر کابل نوری و عموما پچ کورد یا پیگتیل نوری می توان مسیر و رد نور لیزر را از بیرون کابل دید و نقاط شکسته شده و پارگی کابل را به راحتی تشخیص داد. اگر چه شما با این قلم ها قادر به اندازه گیری دقیق پارامتر های کابل نیستید، اما این وسیله ها کمک شایانی در هنگام نصب یا عیب یابی شبکه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

چهارده + هفت =